Extreme H постави начало на ерата на водородния моторспорт в Саудитска Арабия

Extreme H day one winner team KMS hold their medals. (Image: Extreme H)
В пустинята край Кидия, Саудитска Арабия, се проведе първото в света състезание с автомобили, задвижвани от водород – FIA Extreme H World Cup. То бележи нов етап в развитието на устойчивия моторспорт, като заменя електрическата серия Extreme E и използва водород, произведен чрез електролиза с възобновяема енергия.
Серията демонстрира как чистата енергия може да задвижва високоскоростни офроуд автомобили, без да отделя вредни емисии. Моделът Pioneer 25 е оборудван с 400 kW горивна клетка и резервоари за водород под налягане 700 бара – технология, която отделя единствено водна пара.
Германецът Тимо Шайдер, двукратен шампион в DTM, определи участието си като „стъпка към бъдещето на моторните спортове“, подчертавайки ролята на водорода в прехода към по-чиста мобилност. Основателят на шампионата Алехандро Агаг потвърди, че Extreme H ще се провежда ежегодно и ще разширява календара си.

Jameel Motorsport’s Pioneer 25 hydrogen race car. (Image: Extreme H)
Първото състезание бе спечелено от Team KMS, които изпревариха Jameel Motorsport с едва 0,6 секунди. Минималните разлики между отборите доказаха, че водородната технология може да осигури мощност и динамика, съпоставими с традиционните горива – и да превърне устойчивостта в сърцевина на състезателния дух.
Европейската комисия ще обнови Стратегията за водорода до края на 2026 г.
Европейската комисия планира да преразгледа своята стратегия за водорода и да представи обновена версия до края на следващата година, съобщи високопоставен представител на Комисията по време на Световната водородна седмица. Очаква се промените да засегнат и правилата за производство на възобновяеми горива с нефосилен произход (RFNBO), като част от предстоящия преглед на стратегията през 2026 г.
Завършилата този месец Европейска водородна седмица 2025 събра над 1200 участници – представители на институции, бизнеса и научните среди, които настояха за актуализирана стратегия, отговаряща на новите реалности и насочена към устойчивост и енергийна независимост. В рамките на конференцията бяха обсъдени ключови предизвикателства пред сектора – бавното прилагане на политиките, високите разходи и тромавата регулаторна рамка.
Сред основните приоритети за бъдещата стратегия бяха очертани засилване на прилагането на законодателството, ускорено изграждане на инфраструктура за производство, съхранение и транспорт на водород, както и разширяване на публичното финансиране чрез създаване на банка за индустриална декарбонизация и продължаване на дейността на Водородната банка. Участниците подчертаха необходимостта от стимулиране на водещи пазари за чисти технологии и въвеждане на механизми за защита на ранните инвеститори.
„Секторът е единен в убеждението, че ЕС трябва да действа спешно, за да гарантира, че всички усилия и инвестиции ще дадат резултат и че първите проекти няма да пострадат от бъдещи промени“, заяви изпълнителният директор на Hydrogen Europe Йорго Хациимаркакис. „Разблокирането на европейския водороден сектор е ключът към енергийната устойчивост и автономия на континента.“
https://www.hydrogeninsight.com/policy/eu-to-discuss-potential-changes-to-rfnbo-rules-as-part-of-2026-revision-of-blocs-hydrogen-strategy/2-1-1882918
Bosch пусна първия си водороден камион в експлоатация в Нюрнберг

Bosch hydrogen fuel cell truck operating at Nuremberg plant, powered by Bosch FCPM and operated by Schäflein (Image: Bosch)
Bosch започна реална работа с първия си водороден камион с горивна клетка, който вече обслужва ежедневни превози между заводите на компанията в региона. 40-тонният Iveco S-eWay е оборудван с разработения от Bosch модул Fuel Cell Power Module (FCPM) и се очаква да изминава около 12 000 км годишно.
Под кабината е разположена горивната клетка FCPM, номинирана за Наградата на германския президент за иновации, с мощност над 200 kW, подпомагана от две батерии. Общата система достига 540 к.с., а пет водородни резервоара под налягане 700 бара осигуряват пробег до 800 км с време за зареждане, сравнимо с дизела.
Целта на Bosch е да намали емисиите и събере реални данни за усъвършенстване на следващото поколение горивни клетки – Compact 190 и Compact 300.
„Фактът, че камионът работи без проблеми, показва, че технологията е готова за серийно производство“, заяви ръководителят на завода Александър Вайхсел.
Компанията подкрепя водородната стратегия на Бавария 2.0 и планира разширяване на мрежата си от водородни съоръжения в Германия.

