Тази седмица във водорода: Състезания, камиони и политики

3D-rendered 'The Week in Hydrogen'

Extreme H постави начало на ерата на водородния моторспорт в Саудитска Арабия

Extreme H day one winner team KMS hold their medals. (Image: Extreme H)

Extreme H day one winner team KMS hold their medals. (Image: Extreme H)

В пустинята край Кидия, Саудитска Арабия, се проведе първото в света състезание с автомобили, задвижвани от водород – FIA Extreme H World Cup. То бележи нов етап в развитието на устойчивия моторспорт, като заменя електрическата серия Extreme E и използва водород, произведен чрез електролиза с възобновяема енергия.

Серията демонстрира как чистата енергия може да задвижва високоскоростни офроуд автомобили, без да отделя вредни емисии. Моделът Pioneer 25 е оборудван с 400 kW горивна клетка и резервоари за водород под налягане 700 бара – технология, която отделя единствено водна пара.

Германецът Тимо Шайдер, двукратен шампион в DTM, определи участието си като „стъпка към бъдещето на моторните спортове“, подчертавайки ролята на водорода в прехода към по-чиста мобилност. Основателят на шампионата Алехандро Агаг потвърди, че Extreme H ще се провежда ежегодно и ще разширява календара си.

Jameel Motorsport’s Pioneer 25 hydrogen race car. (Image: Extreme H)

Първото състезание бе спечелено от Team KMS, които изпревариха Jameel Motorsport с едва 0,6 секунди. Минималните разлики между отборите доказаха, че водородната технология може да осигури мощност и динамика, съпоставими с традиционните горива – и да превърне устойчивостта в сърцевина на състезателния дух.

Източник >>

Европейската комисия ще обнови Стратегията за водорода до края на 2026 г.

Европейската комисия планира да преразгледа своята стратегия за водорода и да представи обновена версия до края на следващата година, съобщи високопоставен представител на Комисията по време на Световната водородна седмица. Очаква се промените да засегнат и правилата за производство на възобновяеми горива с нефосилен произход (RFNBO), като част от предстоящия преглед на стратегията през 2026 г.

Завършилата този месец Европейска водородна седмица 2025 събра над 1200 участници – представители на институции, бизнеса и научните среди, които настояха за актуализирана стратегия, отговаряща на новите реалности и насочена към устойчивост и енергийна независимост. В рамките на конференцията бяха обсъдени ключови предизвикателства пред сектора – бавното прилагане на политиките, високите разходи и тромавата регулаторна рамка.

Сред основните приоритети за бъдещата стратегия бяха очертани засилване на прилагането на законодателството, ускорено изграждане на инфраструктура за производство, съхранение и транспорт на водород, както и разширяване на публичното финансиране чрез създаване на банка за индустриална декарбонизация и продължаване на дейността на Водородната банка. Участниците подчертаха необходимостта от стимулиране на водещи пазари за чисти технологии и въвеждане на механизми за защита на ранните инвеститори.

„Секторът е единен в убеждението, че ЕС трябва да действа спешно, за да гарантира, че всички усилия и инвестиции ще дадат резултат и че първите проекти няма да пострадат от бъдещи промени“, заяви изпълнителният директор на Hydrogen Europe Йорго Хациимаркакис. „Разблокирането на европейския водороден сектор е ключът към енергийната устойчивост и автономия на континента.“

https://www.hydrogeninsight.com/policy/eu-to-discuss-potential-changes-to-rfnbo-rules-as-part-of-2026-revision-of-blocs-hydrogen-strategy/2-1-1882918

Hydrogen Europe

 

Bosch пусна първия си водороден камион в експлоатация в Нюрнберг

Bosch hydrogen fuel cell truck operating at Nuremberg plant, powered by Bosch FCPM and operated by Schäflein

Bosch hydrogen fuel cell truck operating at Nuremberg plant, powered by Bosch FCPM and operated by Schäflein (Image: Bosch)

Bosch започна реална работа с първия си водороден камион с горивна клетка, който вече обслужва ежедневни превози между заводите на компанията в региона. 40-тонният Iveco S-eWay е оборудван с разработения от Bosch модул Fuel Cell Power Module (FCPM) и се очаква да изминава около 12 000 км годишно.

Под кабината е разположена горивната клетка FCPM, номинирана за Наградата на германския президент за иновации, с мощност над 200 kW, подпомагана от две батерии. Общата система достига 540 к.с., а пет водородни резервоара под налягане 700 бара осигуряват пробег до 800 км с време за зареждане, сравнимо с дизела.

Целта на Bosch е да намали емисиите и събере реални данни за усъвършенстване на следващото поколение горивни клетки – Compact 190 и Compact 300.
„Фактът, че камионът работи без проблеми, показва, че технологията е готова за серийно производство“, заяви ръководителят на завода Александър Вайхсел.

Компанията подкрепя водородната стратегия на Бавария 2.0 и планира разширяване на мрежата си от водородни съоръжения в Германия.

Източник >>

Свързани постове