Въпреки екстремно ниските температури в космическия вакуум, достигащи минус 270 градуса по Целзий, използваните основни горива за космическите мисии се изпаряват лесно заради загряването от слънчевата радиация и системите на космическите апарати.

В центъра за космически полети на НАСА “Маршал” в Хънтсвил, Алабама се тества иновативна техника, която да постигне съхранение на течен водород с нулево изпаряване. За целта се използват два етапа на активно охлаждане, с което да се предотврати загуба на гориво. Методът е наречен “криогенно управление на флуиди” и включва интегрирането на две охлаждащи устройства (криоохладители), които поддържат горивото студено. Охладен хелий циркулира през тръби, които са прикрепени към външната стена на резервоара за гориво. Самият резервоар е обвит в многослойно изолационно “одеяло”, което действа като топлинен щит между слоевете. Втори комплект тръби, пренасящи охладен хелий, е интегриран в междинния охлаждащ слой. Тестовата установка е инсталирана през юни, а самите опити ще продължат 90 дни.
Експертите на НАСА коментират, че за да може космическа мисия да достигне Марс, да може да установи устойчиво присъствие, да има достатъчно гориво за връщане на ракети или за спускаеми модули, трябва да се реши проблемът със загубите. За по-кратки космически мисии решението е презапасяване с гориво и по-големи резервоари, но планираните изследователски мисии до Марс или по-дългите престои на Луната биха изисквали по-различен подход.
Използването на течен водород се разглежда като огромен шанс и за въглеродно неутрална авиация, като заявената цел за постигане на нулеви емисии в тази индустрия е 2050 г. Компании като Air Liquide, доставяща гориво за европейската космическа програма “Ариана”, от години си партнират с авиопроизводители и летищни оператори, за да интегрират водорода като гориво за пътническите самолети.

